استفاده از هارد ssd در سرور های hp

هارد ssd در سرور hp

هارد SSD چیست؟

همانطور که میدانید SSD مخفف کلمه Solid-State Drive که معادل درایو حالت جامد میباشد است. هارد ssd سرور آخرین مدل دستگاه های ذخیره سازی در صنعت کامپیوتر به حساب می‌آیند.

امروزه شاهد افزایش چشمگیر استفاده از هارد SSD در سیستم های دسکتاپ، لپ تاپ ها و خصوصا سرور ها هستیم. استفاده از هارد SSD در سرور از آنجایی که با سرعت بالا و امنیت زبان زدی که دارند بسیار پر اهمیت است و کمک شایانی به زیر ساخت سرور میکند.

SSD ها در برابر ضربه، لرزش و سایر عوامل مقاوم هستند. گرما را بهتر از هارد دیسک تحمل میکنند و خودشان نیز کمتر گرما تولید میکنند.

همه اینها به لطف این واقعیت است که SSD ها هیچ قسمت متحرکی ندارند و به جای صفحه های چرخشی از فلش مموری مبتنی بر ترانزیستورها استفاده میکنند.

توسعه SSD ها به شدت تحت تأثیر یافته های تحقیقات در زمینه CPU قرار گرفته است، زیرا ماهیت آنها تا حدودی مشابه است.

ترانزیستور های داخل تراشه‌های SSD به شکل شبکه های تشکیل شده از تعداد خاصی ردیف و ستون اسمبل میشوند.

در تقاطع هر ستون و ردیف، دو ترانزیستور در قالب یک سلول ترکیب میشوند، در واقع این سلول همان جایی است که داده ها به عنوان جریان الکتریکی ذخیره می شوند.

قسمت ورودی و خروجی هر سلول می تواند تصمیم بگیرد که جریان باید در کجا جریان یابد و در نتیجه کجا شارژ می شود. در نتیجه، میتوان مقادیر یک یا صفر را در هر سلول ذخیره کرد.

در این مقاله قصد داریم ویژگی های یک هارد سرور را مورد بررسی قرار دهیم و نگاه زیربینانه ای به تفاوت های آن با هارد های قدیمی یا همان هارد دیسک های HDD داشته باشیم.

هارد ssd

مزایای استفاده از هارد SSD برای سرور

بسیاری از کاربران از تکنولوژی SSD هیجان زده شده و فکر میکنند که این فناوری واقعاً از آینده است.

در دوران HDD ها، انتخاب درایو صرفاً به ظرفیت، سرعت RPM و شرکت تولید کننده مربوط می شد. با حافظه های SSD، این انتخاب بسیار پیچیده تر شده است، به خصوص اگر از آن هارد SSD جهت سرور و برای پردازش داده های مهم استفاده شود.

تعدادی از مزایا :

  • سرعت بالاتر در نتیجه کار بیشتر و رونق یبیشتر کسب و کار
  • قابل اطمینان بودن نسبت به هارد های قدیمی و پایداری بالا
  • امنیت بیشتر و جلوگیری از از دست رفتن دیتا ( Data Loss )
  • استفاده از ترانزیستور ها به جای صفحه های چرخنده

استفاده از رابط اشتباه میتواند به یک ترمز برای کل سیستم تبدیل شود و عملکرد برنامه های شما را محدود کند. همچنین یک مدل با درجه استقامت پایین میتواند تنها پس از چند ماه استفاده از کار بیفتد.

برای صرفه جویی در وقت، ما بهترین درایو های SSD سرور را گردآوری کرده بهترین SSD های مخصوص سرور را به شما معرفی کرده ایم.

در مجموع اگرکه میخواهید نهایت عملکرد سرور را مشاهده کنید حتما از SSD ها استفاده کنید.

حافظه SSD NVMe

به لطف سرعت انتقال داده بالا، SSD های NVMe بیشتر و بیشتر در سرورها مورد استفاده قرار می گیرند.

حتی ضعیف ترین مدل های این نوع نیز حداقل دوبرابر هارد های sata سرعت دارند.

با رابط NVMe، هارد SSD مخصوص سرور به گذرگاه PCIe متصل میشود که یا مستقیماً و یا از طریق چیپست به پردازنده متصل است. این تاخیر (تا چند میکرو ثانیه) را به میزان قابل توجهی کاهش میدهد و سرعت انتقال داده را تا حدود زیادی بالا میبرد.

هنگام انتخاب NVMe SSD، نسخه پشتیبانی شده استاندارد PCI Express را در نظر بگیرید. PCIe 3.0 حداکثر ۱ گیگابایت در ثانیه در هر مسیر یا ۴ گیگابایت در ثانیه برای اسلات “x4 Gen 3” فراهم می کند. نسل بعدی PCIe 4.0 این سرعت را دو برابر می کند.

هارد SSD سرور M.2

M.2 یک شکل محبوب SSD برای لپ تاپ است که در سخت افزار سرور نیز استفاده می شود. با این حال ، معمولاً فقط یک یا دو اسلات روی برد وجود دارد.

هارد ssd

از هارد SSD در سرورها استفاده کنیم یا نکنیم؟

 

آیا دیسک های SSD برای سرورها مناسب هستند؟ هر چقدر که صنعت و تکنولوژی های مرتبط با فناوری اطلاعات گسترش پیدا می کنند به همان نسبت تجهیزات قدیمی به مرور از مدار خارج می شوند و جایگزین هایی برای آنها معرفی می شود ، تجارت های امروزی برای کاربردهای کلان خود با معزلی روبرو خواهند بود به نام ذخیره سازی داده ها ، سیستم ها و تجهیزات ذخیره سازی سنتی که امروزه به وفور استفاده می شوند دیگر قادر نخواهند بود نیاز ما را برای ذخیره سازی اطلاعات و دستیابی به آنها برآورده کنند و محدودیت های زیادی که در تکنولوژی بکار رفته آنان دارد باعث می شود کاربردهای آنها به مرور کمتر و کمتر شود.

 

در سالهای اخیر و با معرفی شدن درایوهای SSD تحولی شگرفت در عرصه ذخیره سازی اطلاعات به وجود آمد اما این تحول بیشتر کاربردهای خانگی و کوچک داشت و در سطح کلان و سازمانی کمتر مورد استفاده قرار می گرفت. بعد از چند سال از گذشت معرفی SSD ها کمپانی های سازنده SSD و سرور هم تصمیم گرفتند SSD های مخصوص سرور با کارایی و سرعت تقریبا غیرقابل مقایسه یا HDD های قدیمی به بازار معرفی کنند که به شدت در کنار بالا بردن سرعت دستیابی به اطلاعات ، سرعت عملکرد و بازدهی CPU را نیز بالا می برد. اما سئوال اصلی اینجا به وجود می آید که آیا این نوع از حافظه ها در آینده کاملا جایگزین فضاهای ذخیره سازی اطلاعات ما بر روی سرورها خواهند شد یا خیر ؟

امروزه مدیران فناوری اطلاعات به SSDها به عنوان یک دستگاه ذخیره سازی جانبی برای نگهداری اطلاعات و جانشینی هارد دیسک ها نگاه می کنند. تکنولوژی های جدید برای ارائه بهترین کارایی وابسته به سخت افزار هستند و هارد دیسک ها دیگر پاسخگوی این نیاز نیستند و شما همیشه در بحث سرعت یک Bottleneck به نام هارد دیسک خواهید داشت ، حتی امروزه در صنعت مجازی سازی به شدت بحث استفاده از هارد دیسک و SSD مورد بحث است. اما این سئوال پیش می آید که آیا همه هارد دیسک های سازمان را بایستی با تکنولوژی SSD جایگزین کنیم و آنها را کنار بگذاریم ؟ آیا همیشه جدیدتر بودن و سریعتر بودن باعث کارآمدتر بودن راهکار ذخیره سازی است ؟

توجه کنید که خواه ناخواه در چندین سال آینده به سمت استفاده از چنین دستگاه های ذخیره سازی بصورت عمده خواهیم رفت اما باید کمی منطقی هم به این موضوع فکر کنیم ، در حال حاضر کافیست قیمت یک هارد دیسک ۲ ترابایتی را با یک SSD با ظرفیت ۱۲۰ گیگابایت مقایسه کنید و خواهید دید که بعضا SSD با ظرفیت ۱۲۰ گیگابایت گرانتر از هارد دیسک با ظرفیت ۲ ترابایت است و این به هیچ عنوان برای یک سازمان قابل قبول نیست ، شما تصور کنید که سازمان ها برای سرورهای خود باید از ظرفیت هایی به مراتب بسیار بالاتر از ۱۲۰ گیگابایت استفاده کنند و در حال حاضر به هیچ عنوان هزینه های استفاده از SSD برای سرورها در سازمان قابل توجیه نیست ، شاید به عنوان قسمتی از کار بتوانند در کنار هارد دیسک های فعلی به سیستم سرور در بهبود کارایی کمک کنند اما نمی توان به عنوان دستگاه ذخیره سازی اصلی از آنها یاد کرد.

در حال حاضر استفاده از SSD ها در کجا توصیه می شود ؟

همانطور که اشاره کردیم در حال حاضر استفاده از SSD ها به عنوان حافظه اصلی برای نگهداری داده ها صرفه اقتصادی ندارد اما ما می توانیم از این نوع حافظه ها در کنار حافظه های HDD بصورت ترکیبی استفاده کنیم و از برخی مزایای آنها استفاده کنیم ، برای مثال اگر وب سایت انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران که دارای بازدیدهای بسیار زیادی است و یک فروشگاه هم در آن ایجاد شده است و سرعت دسترسی به آنها بسیار مهم است را می توانیم بر روی SSD ها قرار دهیم البته منظورم خود وب سایت است نه پایگاه داده سنگین آن .

اگر وب سایتی یا سرویس تحت وبی دارید که سرعت دستیابی به اطلاعات آن بسیار باید زیاد باشد بهتر است از SSD در آن استفاده کنید. شما می توانید در چنین شرایطی سیستم عامل سرور خود را بر روی SSD نصب کنید و داده های حجیم پایگاه داده را بر روی یک هارد دیسک HDD قرار بدهید ، در چنین حالتی ضمن اینکه سرعت عملکرد سیستم عامل بالا می رود دیگر نگران فضای ذخیره سازی داده ها نیز نخواهید بود.

از طرفی یکی دیگر از استفاده هایی که امروزه بصورت گسترده ای از SSD ها می شود ، استفاده از SSD به عنوان یک Cache برای بالا بردن سرعت انتقال های داده ها است ، نمونه ملموس این استفاده در سرویس های مجازی مانند VMotion و یا Live Migration در VMware و Hyper-V قابل مشاهده هستند که شما برای منتقل کردن ماشین های مجازی در بین سرورهای مختلف از SSD به عنوان Flash Read Cache استفاده می کنید و طبیعتا سرعت شما به شدت در انتقال ها بالا خواهد رفت ، تقریبا به عنوان یک حافظه RAM کمکی با ظرفیت بسیار بالا به کمک شما می آید. یکی دیگر از مزایای استفاده از SSD در سرورها کاهش دمای سرور است زیرا SSD مانند HDD هیچگونه حرکت مکانیکی ندارد و به همین دلیل حرارت کمتری تولید می کند.

هارد ssd در سرور hp

هشدارها و احتیاط های لازم در نصب اس اس دی رو سرور اچ پی

  • هشدار! هر سطح یا مساحت تجهیزات مشخص شده با این نماد نشانگر حضور یک سطح گرم یا جزء داغ است. اگربا این سطح تماس گرفته شود، احتمال آسیب دیدگی وجود دارد. برای کاهش خطر آسیب با یک جزء گرم، قبل از دست زدن، منتظر بمانید تا سطح خنک شود.
  • هر سطح یا مساحت تجهیزات نشان داده شده با این نماد نشان دهنده وجود یک خطر شوک الکتریکی است. برای کاهش خطر صدمه دیدن با شوک الکتریکی، هیچ یک از مناطق بسته شده با این نماد را باز نکنید.
  • هشدار! برای کاهش خطر شوک الکتریکی یا آسیب دیدن تجهیزات خودهشدار های زیر را جدی بگیرید:
    – پریز برق پایه برق را غیر فعال نکنید. پلاگین زمینی یک ویژگی ایمنی مهم است.
    – سیم برق را به یک منبع برق زمینی (زمین) وصل کنید که به راحتی در هر زمانی قابل دسترسی است.
    – برای قطع کامل و مطئن برق تجهیزات دوشاخه را از پریز برق خارج کنید.

هشدار! برای کاهش خطر آسیب جدی، راهنمای ایمنی و تسهیل را بخوانید. این راهنماایستگاه کاری مناسب، وضعیت، سلامت و عادت های کاری را برای کاربران کامپیوتر توصیف می کند و اطلاعات مهم ایمنی الکتریکی و مکانیکی را فراهم می کند. این راهنما در http://www.hp.com/ergo و در CD (که یکی با محصول موجود است) قرار گرفته است.

 

هشدار! اگر یک محصول در بسته بندی با علامت با این نماد حمل شود، محصول باید همیشه توسط دو نفر برداشته شود تا از آسیب دیدن شخص به علت وزن محصول جلوگیری گردد.

احتیاط! برق استاتیک می تواند به اجزای الکترونیکی ایستگاه کاری آسیب برساند. قبل از شروع به کار ، با لمس انی اتصال فلزی متصل به زمین، مطمئن شوید که برق ایستا تخلیه می شود.

احتیاط! هنگام حذف یا جایگزینی پردازنده، احتیاط های زیر را رعایت کنید:
– نصب یک پردازنده نادرست می تواند به برد سیستم آسیب برساند. برای نصب پردازنده، با یک نماینده مجاز HP یا ارائه دهنده سرویس تماس بگیرید. اگر شما قصد دارید خودتان به نصب پردازنده اقدام کنید، قبل از شروع، تمام دستورالعمل ها را به دقت بخوانید.
– عدم پیروی از دستورالعمل های آماده سازی ایستگاه کاری می تواند به یک پردازنده نامناسب نصب شده منجر شود و موجب آسیب گسترده ای در ایستگاه کاری شود.
– پین های سوکت پردازنده به راحتی خم شده یا از محل خود خارج می شوند. هنگام قرار دادن پردازنده در سوکت، بسیار مراقب این نکته باشید.

احتیاط! برای جلوگیری از خسارت به ایستگاه کاری، در هنگام انجام اقدامات حذف و جایگزینی قطعات سیستم، موارد زیر را بررسی کنید: موارد تخلیه الکترواستاتیک (ESD) زیر:
– روی یک سطح رسانا کار کنید
– پوشیدن یک بند ثابت رسانا برای اطمینان از اینکه هر بار الکترواستاتیک انباشته از بدن شما به زمین تخلیه می شود.
– ایجاد یک زمینۀ مشترک برای تجهیزاتی که در حال کار با اتصال سطح رسانا، بند رسانا و واحدهای جانبی به این قطعه تجهیزات هستید.

نکته : لوازم جانبی HP برای استفاده در محصولات HP Workstation طراحی شده اند. آنها برای اثبات قابلیت اطمینان به سختی آزمایش شده اند و با استانداردهایی با کیفیت بالا تولید می شوند.

سیستم مورد نیاز:
● ایستگاه کاری HP xw6600.گزینه ی کیت کارت HP SAS RAID (یا معادل آن) باید نصب شود و یک اتصال پورت SAS استفاده نشده برای هر هارد دیسک SFF SAS نصب شده است.
● ایستگاه کاری HP xw8600 .یک اتصال پورت کارت HP SAS یا SAS RAID استفاده نشده برای هر هارد دیسک SAS SFF نصب شده است.

ابزار مورد نیاز:
هیچ ابزار برای این مونتاژ لازم نیست.

مرحله ۱ – آماده سازی ایستگاه کاری
دستورالعمل های دقیق برای آماده سازی ایستگاه کاری برای نصب اجزاء در مستندات ایستگاه کاری شما موجود است.
به طور خلاصه، برای اماده سازی ایستگاه کاری شما ابتدا بایدموارد زیر را انجام دهید:
۱. ایستگاه کاری را خاموش کنید.
۲. برق را از ایستگاه کار جدا کنید.
۳. پوشش دسترسی شاسی ایستگاه کار را بردارید.
برای اطلاعات دقیق محصول خاص، به راهنمای سرویس و مرجع فنی برای ایستگاه کاری HP خود مراجعه کنید به ادرس اینترنتی http://www.hp.com/support/workstation_manuals

هارد SSD برای سرور g9

خیلی از کاربران ویندوز بدون آن که دانش خاصی درباره اینکه به طور کلی حافظه اس اس دی چیست دل خود را به دریا زده و برای خرید SSD پا یپش می‌گذارند. شاید شما هم درباره خرید هارد SSD برای سرور g9 سوالاتی داشته باشید. تا پایان این مقاله ما را از فروشگاه سرور سوییچ همراهی کنید .ما در ادامه قصد داریم  درباره انواع درایو حالت جامد صحبت کنیم و همچنین اطلاعاتی درباره سرور g9  و اطلاعات مورد نیاز جهت خرید آن را برای شما جمع آوری کنیم. اگر قصد داشته باشیم که از اساس همه چیز شروع کنیم، یک حافظه حالت جامد یا اس اس دی (SSD) یک تخته مدار، در کنار تعدادی تراشه حافظه میباشد که روی آن سوار شده‌اند. همچنین در کنار اینها، یک رابط In/Out هم موجود است که یا از نوع SATA یا PCLe میباشد و با دریافت کردن نیروی مورد نیاز، اطلاعات را دریافت کرده و منتقل می‌کند.  برعکس نوع های دیگر هارد دیسک در اس اس دی اجزای متحرک مثل بازوی حامل هد خواندن/نوشتن، یا  صفحه مغناطیسی چرخنده وجود ندارند و در حقیقت هیچ قطعه‌ای درون آن متحرک نیست. اکثر انواع SSD به جای داشتن قطعات متحرک، گ تراشه‌های فلش‌مموری NAND را مورد استفاده قرار می‌دهند که از نظر فیزیکی ثابت هستند و همچنین توانایی این را دارند که سالهای زیادی عمر کنند.

دلیل استفاده از هارد اس اس دی (SSD) چیست؟

دلایل بسیاری جهت استفاده از هارد SSD برای سرور g9 و یا طور کلی استفاده از این هارد وجود دارد که در این بخش به برخی از آنها اشاره کرده ایم.

  • رایانه شخصی طی جابجایی ها و علی‌الخصوص در هنگام سفر امکان دارد که دچار ضربه خوردگی شود. اینکه حافظه‌ای داشته باشید که در مقابل همچنین ضرباتی مقاوم باشد، قطعا امتیازی مهم و خیلی بزرگ حساب می‌شود. HDDها به دلیل داشتن قطعه های متحرک، در هر کدام از این ضربات احتمالی، امکان دارد دچار آسیب و خرابی شوند؛ به خصوص در صورتی که در لحظه ضربه خوردن، سیستم روشن بوده و هارد در حال کار کردن بوده باشد. ولی SSDها به دلیل ثابت بودن قطعات، احتمال آسیب‌دیدگی خیلی پایین تری در این جور شرایط دارند.
  • امکان حمل کردن مهمترین و اصلی ترین شاخصه رایانه های شخصی یا لپتاپ به حساب می‌آید. SSD در مقایسه با HDD سبک و کوچک میباشد و این موضوع به کم کردن ابعاد و وزن لپتاپ کمک بسیاری می‌کند تا باقی قطعه ها قادر باشند به راحتی در بدنه رایانه جا شوند. از طرف دیگر، هارد SSD برای سرور g9 انرژی و توان کمتری در مقایسه با HDD مصرف کرده و این موضوع در بیشتر شدن عمر باتری آن نیز مفید و موثر است.
  • اکثریت اشخاصی که از ویندوز استفاده می‌کنند، آگاه هستند که ممکن است بوت شدن دستگاه با HDD چه زمان زیادی به طول بینجامد. بعد از کوچ از HDD به SSD، سرعت اجرا شدن نرم‌افزارها احتمال دارد که تغییر محسوسی بکند. مثلا، امکان دارد چهار آن ثانیه‌ زمانی که برای بالا آمدن Word صبر می‌کردید، الان به دو ثانیه کاهش پیدا کرده باشد؛ ولی بوت شدن دستگاه خیلی سریع‌تر از آن اتفاق می‌افتد که وقت کنید به جایی جز
    مانیتور نگاه کنید. داشتن هارد SSD برای سرور g9 در این مواقع بسیار درست و اصولی است..مهم‌تر از تمام این مزیت ها، احتمال اشتباه خیلی پایین‌تر اس اس دی (SSD) نسبت به HDD میباشد. اگر تمایل دارید از اطلاعاتتان نسخه پشتیبان بسازید، استفاده از یک SSD جهت انجام می‌تواند ایده بسیار خوبی باشد.
هارد ssd

سرور g9

وقتی صحبت از هارد SSD برای سرور g9 می‌شود می‌توان از سرور G9 سخن های بسیاری گفت. سرور HP DL380 G9 یکی از پرکاربردترین، به صرفه ترین و پر استفاده ترین سرورهایی است که توسط کمپانی شناخته شده ی نام اچ پی ساخته شده و  این روزها به عنوان پرفروش ترین سرور دنیا شناخته می‌شود! این سرور که از پر تنوع ترین سرو رهای رکمونتی است که در بازار وجود دارد، از امکانات های زیاد و با تنوع زیادی بهره مند میباشد. از جمله یکی از اصلی ترین و مهم ترین آن ها این است که با توجه امکانات مدیریتی بسیار زیاد، طراحی های قابل پیشرفت، امکان اضافه کردن هارد، کاربرد و امنیت بسیار بالا، توانایی مدیریت با وجود راه دور، کم مصرف کردن انرژی و داشتن تنوع خیلی بالا در کانفیگ باعث برتری آن شده است. کلیه این قابلیت ها با یکدیگر یک جا جمع شده اند و سرور HP DL380 G9 را به یکی از تک ترین سرورهای موجود در عرصه این حرفه مبدل کرده اند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *