ترافیک شبکه ۵۰۰ گیگ

ریال۲۶۶۱۱۲۰۰

تجهیزات شبکه چیست؟

تجهیزات شبکه چیست؟ (?What is network equipment) انواع تجهیزات شبکه چیست و چه کاربردهایی دارد؟ برای راه‌اندازی یک شبکه به چه ابزاری نیاز خواهد بود؟ تجهیزات شبکه به انواع گوناگونی تقسیم می‌شوند که هر یک کاربرد و ویژگی‌های خاصی دارند. در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع تجهیزات شبکه و همچنین کاربرد هر یک بپردازیم.

در حالت کلی تجهیزات شبکه را می‌توان به دو دسته تجهیزات اکتیو و پسیو تقسیم‌بندی کرد. بر همین اساس تخصص‌های پسیوکار شبکه و اکتیوکار شبکه وجود دارد که هر کدام دارای وظیفه خاصی در هنگام راه‌اندازی و نگهداری از تجهیزات شبکه هستند. تمامی وسایل و تجهیزاتی که وظیفه انتقال اطلاعات از یک نقطه به نقطه دیگر در شبکه را بر عهده دارند، تجهیزات پسیو شبکه نامیده‌ می‌شوند. تجهیزاتی مانند کابل شبکه، رک شبکه، داکت و … .

در مقابل با تجهیزات اکتیو شبکه رو به رو هستیم، تمامی تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری که باعث تغییر در اطلاعات می‌شوند، تجهیزات اکتیو نامیده می‌شوند. در این مقاله از وب سایت پردیسان ما به بررسی دقیق انواع تجهیزات شبکه خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

انواع تجهیزات شبکه چیست؟

به تمام تجهیزات سخت‌افزاری که برای نصب و راه‌اندازی شبکه رایانه‌ای به آن‌ها نیازمند هستید تجهیزات شبکه گفته می‌شود. امروزه تجهیزات شبکه در تمام سازمان‌ها اهمیت بسیار ویژه‌ای پیدا کرده است؛ زیرا در هر سازمان باید شبکه‌های رایانه‌ای کارآمد و مناسبی ایجاد شود تا بتوان بیش‌ترین استفاده را از این سیستم‌ها برد. بنابراین آشنایی با تجهیزات شبکه می‌تواند به راه اندازی کاربردی‌تر و دقیق‌تر شبکه کمک شایانی کند.

برای درک اهمیت تجهیزات شبکه و مفهوم آن، بهتر است پیش از هر چیز، تعریفی مختصر از شبکه ارائه دهیم. شبکه یا همان network به مجموعه‌ای از رایانه‌ها، سخت‌افزارها و یا نرم‌افزارها گفته می‌شود که برای برقراری ارتباط بین کاربران به یکدیگر متصل می‌شوند.

با استفاده از شبکه می‌توان تمام محدودیت‌های جغرافیایی برای اتصال کاربران را از بین برده و از منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به صورت مشترک استفاده کرد. علاوه بر این با استفاده از شبکه می‌توان اطلاعات را سریع‌تر و دقیق‌تر میان کاربران انتقال داد. همچنین برقراری ارتباط از طریق شبکه امنیت را نیز افزایش خواهد داد.

تجهیزات مورد نیاز برای برقراری شبکه و ارائه خدمات شبکه، به صورت کلی می‌توان به دو دسته اکتیو و پسیو دسته‌بندی کرد. هر یک از تجهیزات active و passive شبکه ویژگی‌ها و خصوصیات مربوط به خود را دارند. برای معرفی تجهیزات شبکه، باید مفاهیم هر یک را کامل بدانیم. آشنایی با کابل و تجهیزات شبکه باعث می‌شود به شبکه مسلط خود و کارکرد آن مسلط شوید. اگر نمی‌دانید که تجهیزات شبکه چیست و چگونه از آن‌ها استفاده می‌شود، تا انتهای این مطلب با ما همراه شوید.

تجهیزات غیرفعال شبکه (پسیو)

عملکرد تجهیزات پسیو هیچ وابستگی به برق و توان الکتریکی ندارد. تجهیزات پسیو شبکه به مجموعه تجهیزاتی گفته می‌شود که نقش ابزار زیرساختی برای انتقال اطلاعات را بر عهده دارند. به طور کلی تجهیزاتی که به نیروی برق نیازی ندارند جزو این دسته محسوب می‌شوند. از جمله تجهیزات غیرفعال شبکه می‌توان به موارد زیر اشاره داشت

کابل کواکسیال

کابل کواکسیال از جمله تجهیزات مهم برای برقراری شبکه هستند که از نوع بزرگ آن‌ها برای ستون فقرات شبکه، و از نوع کوچک در فواصل کم‌تر برای ایستگاه‌های کاری استفاده می‌شود.