VoIP چیست؟


VoIP جزو فناوری جدید مخابراتی است که در چند سال اخیر  به موازات گسترش سایر  فنآوری های ارتباطی  از قبیل شبکه های کامپیوتری ، اینترنت و غیره پیشرفت کرده و به سرعت صنعت مخابرات و بازار مصرف را تحت تأثیر قرار داده است. این تکنولوژی در واقع نوع جدیدی از دستگاه های مخابراتی است که بر روی بستر شبکه های کامپیوتری  فعالیت می کند، لذا علاوه بر این  که تمامی  انتظارات از یک مرکز مخابرات را برآورده می سازد ، برای ارائه خدمات و سرویس های نامحدود و جدید انعطاف پذیر می باشد وهمین باعث گردیده که فعالان عرصه ارائه خدمات مخابراتی بتوانند با سرمایه گذاری کم و مخارج عملیاتی پایین، طیف وسیعی از سرویس ها  را در اختیار استفاده کنندگان قرار دهند و نیز توسعه  کاربرد  IP Phoneها برخلاف  سیستم های مخابراتی سنتی منجر به همگرا شدن سرویس های صوتی، تصویری و داده ای شده است؛ بنابراین دیگر نیازی به سرمایه گذاری جداگانه بر رو ی تک تک سرویس های مخابراتی نمی باشد و سرمایه گذاری فقط بر روی تکنولوژی IP Phone متمرکز میگردد.

IP-Phone یک دستگاه دیجیتالی باهوش با واسط شبکه  LAN می‌باشد. IP-Phone دارای یک آدرس IP وکانکتورهای استاندارد (RJ- 45) می‌باشد لذا اینگونه تلفنها می‌توانند درون هرپورتی درشبکه LAN قرار گیرند. از آنجائیکه به تلفنهای مذکور آدرس IP اختصاص می‌یابد لذا امکانات در آن بسیار زیاد است و این امکانات وقابلیت‌ها بستگی به Feature‌هایی که تولیدکنندگان روی آن قرار می‌دهند دارد. کاربردهای مــهم آن شامل Unified Messaging، Collaboration، کنفرانس وغیره می‌باشد. با  IP-Phoneها کاربران می‌توانند Extension خودشان را باخود حمل کرده بطوری که هرگز یک مکالمه‌ را از دست ندهند. با استفاده‌ از این تلفنها می‌توان ارتباطات کنفرانس ایجاد نمود.

تعدادی از قابلیت‌های دیگر این قبیل تلفنها بقرار ذیل می‌باشند:

  1. دارای دکمه کنترلی صدا برای ارتباطات ورودی روی بلندگو و گوشی تلفنی.
  2. غیرفعال نمودن یک ارتباط بدون اینکه گوشی را روی قلاب بگذاریم.
  3. دارای قابلیت Mute Function  برای قطع گوشی و میکروفن بدون استفاده از دست.
  4. انتقال مکالمه به Extension دیگر و یا به یک شماره دیگر.
  5. انجام Call Forward به شماره‌های داخلی و خارجی.
  6. دارای نشانه‌گر انتظار پیام(Stuttered dial tone).
  7. توانایی ایجاد Conference
  8. توانایی ارائه سرویس Call back
  9. توانایی ارائه سرویس Call Conferencing
  10. توانایی ارائه سرویس Call Forwarding
  11. توانایی ارائه سرویس Call Hold
  12. توانایی ارائه سرویس Call Transfer
  13. توانایی ارائه سرویس Do not disturb
  14. توانایی ارائه سرویس Intercom
  15. توانایی ارائه سرویس ‍Paging
  16. توانایی ارائه سرویس Speed dialing

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *