تفاوت بین تلفنهای سنتی و تلفن VoIP چیست؟ در این مقاله قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم.
اگر در این باره بری شما سوالی پیش آمده ، در ادامه مقاله با ما همراه باشید.
امروزه کسبوکارها در حال تغییر سیستم تلفن تجاری سنتی خود به سیستم VoIP هستند و از مزایای متعدد آن بهرهمند میشوند. اگر کسبوکار شما در حال حاضر به تلفن ثابت متکی است، با تغییر سیستم تلفن خود به VoIP از امکانات جانبی متعدد، صرفهجویی در هزینه و دسترسی آسان تلفن مجازی بهرهمند خواهید شد.
تلفن ثابت چیست؟
تلفن ثابت، شماره تلفنهای خانه و مشاغل را از طریق سیم مسی یا فیبر نوری به شبکه تلفن PSTN یا POTS محلی متصل میکند و دادههای صوتی آنالوگ را به شخصی که با آن صحبت میکنید انتقال میدهد.
اگرچه تلفنهای سنتی در بین مردم قابل اطمینانتر هستند، اما دارای نقاط ضعفی هستند که تا ابد مطابق با محیطهای اداری امروز نخواهد بود.
تلفنهای معمولی ویژگیهای اساسی تلفن مانند پیام صوتی، تماس کنفرانسی، شناسه تماس گیرنده (Caller ID) و انتظار مکالمه را دارند. اما این ویژگیها نه تنها با هزینه اضافی ارائه میشوند، بلکه از سیستمهای تلفن مجازی سیستم (VoIP) بسیار محدودترند. سرویسهای تلفن معمولی نمیتوانند ویژگیهای پیشرفتهتری مانند مسیریابی تماس ورودی، کنفرانس ویدیویی، صندوق صوتی و … را ارائه دهند.
اگرچه بسیاری تصور میکنند که تلفنهای استاندارد رومیزی ارزانتر از تلفن مجازی هستند، قیمت تجهیزات فیزیکی، هزینه مکالمات محلی و با مسافتهای طولانی، هزینه اضافه کردن خط و داخلی و هزینههای اضافی برای امکانات جانبی، در نهایت آنها را بسیار گرانتر از حد انتظار کرده است. بعلاوه، این تجهیزات فقط هزینهبر نیستند و فضای اداری را نیز اشغال میکنند.
تلفن VoIP چیست؟
تلفن VoIP یا Voice over Internet Protocol، به تماسگیرندگان امکان برقراری و دریافت تماس تلفنی از طریق اینترنت را میدهد.
برخلاف تلفنهای سنتی که به سیمکشی مسی وابسته است، فناوری VoIP تماسها را با استفاده از همان اتصال پهنای باند اینترنت ارائه شده توسط روتر یا شبکه Wi-Fi منتقل میکند و میتوانید از طریق کامپیوتر، تلفن هوشمند یا تبلت خود تماس بگیرید یا به تماسهای ورودی پاسخ دهید. از آنجا که برای برقراری تماس میتوانید از هر دستگاهی که قابلیت اتصال به اینترنت دارد استفاده کنید، دیگر نیازی به خرید تجهیزات اضافی نیست.
بیشتر برنامههای VoIP شامل تماس داخلی رایگان و طرحهای مکالمه ماهانه است که هزینهها را به میزان قابلتوجهی کاهش میدهد. بعلاوه، معمولاً هزینه نصب وجود ندارد و امکانات پیشرفته در قیمت ماهانه گنجانده شده است و علاوه بر نرخ ثابت که قبلاً پرداخت میکنید، هزینهای دریافت نمیشود. این سیستمها همچنین مقیاسپذیر هستند و میتوانید در هر زمان تعداد خطوط و داخلیها را تغییر دهید و امکانات مورنیاز خود را فعال کنید.
تلفن VoIP همچنین از کنفرانس صوتی ویدئویی، صندوق صوتی مجازی، فکس آنلاین و موارد دیگر پشتیبانی میکند که در تلفنهای سنتی ارائه نمیشود.
تلفنهای مجازی بر بستر سرویس مبادله شعبه خصوصی (PBX) مبتنی بر ابر را ارائه میشوند که به کاربران امکان میدهد کل سیستم تلفنی خود را از طریق اتصال آنلاین اجرا کنند و در هزینههای خود صرفهجویی کنند. با استفاده از تلفن ابری، محدودیتهای جغرافیایی از بین میرود و افراد در هر مکانی که باشند میتوانند به تلفن ثابت خود دسترسی داشته باشند.
مقایسه سیستم VoIP و تلفن ثابت سنتی
جدول زیر برخی از مهمترین تفاوتهای تلفنهای معمولی با سیستم VoIP را بیان میکند.
ویژگی ها | VoIP | خط ثابت |
به اتصال اینترنت نیاز دارد | بله | خیر |
به سختافزار و دستگاه تلفن نیاز دارد | خیر | بله |
هزینه بالای راهاندازی | خیر | بله |
هزینه تماس درونشبکهای رایگان | بله | خیر |
امکانات جانبی رایگان | بله | خیر |
قطعی اینترنت بر آن تاثیرگذار است | بله | خیر |
امکان جابجایی خط به هر نقطه کشور | بله | خیر |
کیفیت تماس HD | بله | خیر |
مقایسه سیستم VoIP و تلفن ثابت سنتی
جدول زیر برخی از مهمترین تفاوتهای تلفنهای معمولی با سیستم VoIP را بیان میکند.
مزایا و امکانات متعدد سیستم VoIP
سیستم تلفن VoIP مزایا و امکانات متعددی را به کاربران خود ارائه میدهد و به آنها در بهبود روند پاسخگویی و جلب رضایت مشتریان کمک میکند.
- انواع مسیریابی تماسها
- سیستم تلفن گویا (IVR)
- توزیع خودکار تماس (ACD)
- ضبط مکالمات
- همگامسازی با نرمافزارهای CRM
- فکس آنلاین
- سیستم گزارشگیری تماسها
- اپلیکیشن موبایل
- صندوق صوتی
- کنفرانس صوتی و تصویری
- انتقال تماس (Call Forwarding)
- ایجاد دفترچه تلفن
- دسترسی از طریق Softphone
- امکان جابجایی خطوط
- مقیاسپذیری بالا
- مراحل نصب سریع و آسان
- پشتیبانی ۲۴ ساعته
بدون دیدگاه